Starptautiskajai lidostai "Rīga" līdz novembrim jāīsteno Valsts kontroles ieteikums rast risinājumu, lai pasažieru pārvadājumu satiksmes organizācijā lidostas priekšlaukumā iekļautu visus taksometru pakalpojumu sniedzējus, šonedēļ nolēma Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisija.
Savukārt otrs Valsts kontroles ieteikums pēc pērn veiktās revīzijas - iekļaut lidostas mājaslapā detalizētu informāciju par pārvadātājiem, kas ir tiesīgi sniegt pakalpojumus lidostas taksometru līnijā un to piemērotajiem tarifiem - jau ir īstenots.
Valsts kontroles padomes locekle Inga Varava informēja komisijas deputātus, ka taksometru kompāniju cīņai par klientiem starptautiskās lidostas "Rīga" teritorijā ir vairāk nekā desmit gadus sena vēsture. "Lai arī risinājumi ir meklēti, aizvien nav panākts vēlamais rezultāts, lai pasažieri lidostā varētu saņemt drošu, kvalitatīvu un savām vajadzībām atbilstošu pakalpojumu. Ilgus gadus lidosta noteica savu kārtību taksometru pakalpojumu sniegšanai, tomēr šāda pieeja neatbilda normatīviem aktiem, ko likumsakarīgi 2017.gadā pārtrauca tiesas lēmums," stāstīja Varava.
Lai novērstu lidostā pastāvošo problēmu taksometru pakalpojumu sniegšanā, lidosta konkursā izraudzījās ārpakalpojuma sniedzēju, informēja Varava. Vienlaikus vairākkārt tika grozīti un no jauna izdoti normatīvi, bet rezultātu līdz pat 2019.gada septembrim tā arī nebija. Ir arī veiktas normatīvu korekcijas, nosakot lidostas tiesības organizēt taksometru pakalpojumu sniedzēju piekļuvi taksometru līnijai un kritērijus, kuriem atbilstot, pārvadātāji taksometru līnijā var sniegt pakalpojumus.
"Valsts kontrolei pēc lidostā veiktās revīzijas nācās atzīt, ka problēmas joprojām pastāv un pasažieri, paši to nenojaušot, var nonākt negodīgu pārvadātāju transporta līdzekļos," sacīja Varava.
Viņa skaidroja, ka lidostas "Rīga" infrastruktūra izveidota tā, lai pasažieris kā prioritāti apsvērtu izmantot taksometru. Tiesa, situācija būtiski mainīsies, izbūvējot jauno pasažieru termināli un savienojumu ar "Rail Baltica", tomēr jārēķinās, ka tuvāko gadu laikā taksometru pakalpojumiem arvien būs būtiska nozīme lidostas teritorijā.
Varava stāstīja, ka lidosta izvēlējās taksometru pakalpojumu problēmas risināšanu nodot ārpakalpojumā, proti, 2017.gada decembrī izsludināja konkursu par tiesībām izstrādāt un īstenot pasažieru pārvadājumu pakalpojumu un satiksmes organizēšanas stratēģiju lidostas teritorijā. Pēc konkursa noslēguma 2018.gada vidū pasažieru pārvadājumu pakalpojumu un satiksmes organizēšana tika nodota ārpakalpojumā vienīgajam konkursa pretendentam - pilnsabiedrībai "Lidostas satiksme".
Valsts kontroles revīzijā tika secināts, ka pretendenta atlasei bija jāpiemēro iepirkumu regulējums, nevis lidostas iekšējā kārtība, stāstīja Varava. Valsts kontrole revīzijā secinājusi, ka lidosta nav ievērojusi iepirkuma procedūras atklātumu, piegādātāju brīvu un taisnīgu konkurenci, tādējādi ir tikusi ierobežota konkurence starp eventuālajiem konkursantiem.
Revīzijas dati liecina, ka pilnsabiedrības darba uzdevums aptvēra plašu risināmo jautājumu loku, piemēram, tajā bija iekļauta prasība izstrādāt un īstenot vienotu kustības organizāciju pie lidostas, tostarp, lai tā būtu droša personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām, uztveres vai veselības problēmām. Tomēr no plašā uzdevumu klāsta kā prioritāte tika izvirzīta taksometru satiksmes uzlabošana, atstājot novārtā pārējos uzdevumus.
"Arī izmaiņas normatīvos, kuras tika veiktas laikā, kad lidostā pastāvēja "taksometru kari", nebija pietiekamas, lai taksometru pakalpojumu saņemšanas kārtība lidostā kļūtu pasažieriem saprotama. Tikai 2019.gada augustā regulējumā tika izdarītas tādas izmaiņas, kas deva pamanāmu rezultātu," uzsvēra Varava.
Viņa piebilda, ka Valsts kontrole pēc revīzijas tikai daļēji piekrīt lidostas un Satiksmes ministrijas apgalvojumam, ka normatīvu ietekmē pašlaik ir novērstas visas ar taksometru pakalpojumu sniegšanu lidostā saistītās problēmas. Revidentu ieskatā, Satiksmes ministrijai vēl ir jāveic "mājasdarbs", lai pasažieri lidostā varētu izvēlēties drošu un savām vajadzībām atbilstošu taksometra pakalpojumu.
"Piemēram, Valsts kontrole ir norādījuši uz regulējumā iekļauto iespēju taksometra pakalpojuma apmaksu veikt ar priekšapmaksas vaučeru, kas tā arī netiek nodrošināta, jo neviens pārvadātājs tos iegādāties nepiedāvā," sacīja Varava.
Lidostas "Rīga" valdes loceklis Artūrs Saveļjevs gan norādīja, ka vaučeri pasažieriem tika piedāvāti 2020.gada janvārī un februārī, taču pēc tam sākās Covid-19 pandēmija un vaučeru tirdzniecība tika pārtraukta epidemioloģiskās drošības noteikumu dēļ.
Saveļjevs piebilda, ka vaučeru sistēma pēc pandēmijas beigām būtu saglabājama, un, jo vairāk komersantu tos pārdos un reklamēs, jo pieprasītāki tie būšot.
Varava arī uzsvēra, ka pērn veiktajā revīzijā norādīts uz nepieciešamību nodrošināt ērtu taksometru pakalpojumu saņemšanu pasažieriem, kuri taksometru pakalpojumus izvēlas, izmantojot elektronisko sakaru līdzekļus tiešsaistes režīmā tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē. Tāpat jāveic darbības, lai novērstu risku, ka ārpus taksometru līnijas savus pakalpojumus piedāvājošie pakalpojumu sniedzēji pēc brauciena no pasažiera pieprasa nesamērīgu samaksu.
Saveļjevs skaidroja, ka jau patlaban lidostas teritorijā ir izveidotas konkrētas vietas, kur pasažierus var uzņemt pārvadātāji, kuri izsaukti, izmantojot mobilo lietotni. Tāpat ar šo pakalpojumu sniedzējiem ir runāts par informatīvo plākšņu izvietošanu lidostā, lai pasažieri tiktu informēti par pakalpojumu un varētu vieglāk atrast pasažieru uzņemšanas vietas.
Tāpat Saveļjevs informēja, ka patlaban lidostas terminālī pārvadājumiem nelicencēto taksometru uzņēmumu pārstāvji vairs neaģitē pasažierus izmantot savus pakalpojumus. Saveļjevs to skaidroja gan ar pandēmijas dēļ kritušos pieprasījumu, gan ar jaunajiem lidostas iekšējās kārtības noteikumiem, kuri šādas darbības neatļauj un lidostas drošības dienests kontrolē, lai tas nenotiktu.
"Jāsaka, ka arī negodprātīgie pārvadātāji vairs neatrodas lidostas teritorijā - to noteica gan 2019.gadā pieņemtie grozījumi Ministru kabineta noteikumos, kuri noteica licencēto pārvadātāju atrašanos tuvāk ieejai, gan arī pandēmijas dēļ kritušais pieprasījums," sacīja Saveļjevs.
Viņš piebilda, ka plānotais lidostas termināļa paplašinājums paredz mini-autoostas izveidi tuvāk termināļa ēkai, lai tajā varētu piestāt gan pilsētas sabiedriskais transports, gan tālsatiksmes autobusi. Sākotnēji termināļa paplašināšanu bija plānots veikt līdz 2023.gadam, taču Covid-19 pandēmijas dēļ investīciju plāni tikuši pārskatīti un tagad paplašināšanas termiņš ir 2027.gads.
Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dins Merirands deputātiem norādīja, ka saskaņā ar normatīvajiem aktiem teritorijās ar augstu pasažieru pieprasījumu ir tiesības noteikt papildus prasības taksometru pārvadātājiem, tāpēc esošo kārtību par īpašu zonu licencētajiem taksometru pārvadātājiem un papildus prasību izvirzīšanu būtu jāsaglabā arī pēc lidostas pārbūves.