LETA27 февр.

"Tallink Grupp" zaudējumi pērn - 108 miljoni eiro

Igaunijas prāmju operators "Tallink Grupp" pagājušajā gadā strādājis ar 108,3 miljonu eiro neauditētajiem zaudējumiem pretēji 49,7 miljonu eiro peļņai 2019.gadā, liecina šonedēļ publiskotais uzņēmuma finanšu pārskats.

Zaudējumi radušies Covid-19 pandēmijas dēļ noteikto ceļojumu ierobežojumu, ārkārtējā stāvokļa un robežu slēgšanas dēļ, uzsver "Tallink Grupp".

Grupas neauditētie konsolidētie ieņēmumi 2020.gadā bijuši 442,9 miljoni eiro, kas ir par 53% mazāk salīdzinājumā ar 2019.gadu, kad ieņēmumi bija 949,1 miljons eiro.

Uzņēmuma neauditētā peļņa pirms procentiem, nodokļiem, nolietojuma un amortizācijas (EBITDA) 2020.gadā bijusi astoņi miljoni eiro salīdzinājumā ar 171,1 miljonu eiro 2019.gadā. "Ņemot vērā uzņēmuma pasažieru skaita samazinājumu par 62% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, kā arī pārvadāto kravas vienību skaita samazinājumu par 5,2% un gada laikā veikto reisu skaita ievērojamo kritumu par 20%, salīdzinot ar 2019.gadu, 2020.gada rezultāti, kad veselības un finanšu krīze ir izpostījusi pasauli, nav pārsteidzoši," norādījis "Tallink Grupp".

Kopš 2020.gada marta, kad tika ieviesti un joprojām tiek īstenoti ceļojumu ierobežojumi visās valstīs, ir apturēti vairāki uzņēmuma regulārie ikdienas maršruti - Tallina-Stokholma, Helsinki-Stokholma un Rīga-Stokholma. Tāpat uz īsāku vai ilgāku laika periodu tika apturēta vairāku uzņēmuma viesnīcu un restorānu darbība. Uzņēmums mēģināja uzlabot situāciju un 2020.gada vasarā atvēra dažādus pagaidu maršrutus, kā arī īstenoja vairākus īpašus kruīzus, kur to ļāva optimāla epidemioloģiskā situācija, taču arī šie mēģinājumi tika ierobežoti. 2020.gada rudenī visā uzņēmuma darbības reģionā pakāpeniski tika atjaunoti ceļošanas ierobežojumi, vēstīts kompānijas paziņojumā.

Tajā piebilsts, ka, neskatoties uz ārkārtīgi izaicinošajiem uzņēmējdarbības apstākļiem, "Tallink Grupp" turpināja veikt ieguldījumus, un to apmērs 2020.gadā veidojis 100,1 miljonu eiro. Lielākā ieguldījumu daļa tika veikta uzņēmuma flotē, veicot avansa maksājumus par jaunā, ar sašķidrināto gāzi darbināmā ātrgaitas kuģa "MyStar" būvniecību.

Tāpat uzņēmums īsteno investīciju projektus, lai uzlabotu esošās flotes energoefektivitātes rādītājus un samazinātu emisiju apjomu, kas ir svarīgi uzņēmuma ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanai. Lai palielinātu kravu pārvadājumu apjomu, 2020.gadā uzņēmums iegādājās kravas kuģi "Sailor". Kad 2022.gada sākumā maršrutā Tallina - Helsinki sāks kursēt jaunais kuģis "MyStar", starp Igauniju un Somiju tiks izveidots "zaļais tilts".

Lai izpildītu ieguldījumu saistības un nodrošinātu uzņēmuma darbības ilgtspēju, galvenā uzmanība gada griezumā tika veltīta sarunām ar dažādām finanšu institūcijām. Veiksmīgu sarunu rezultātā "Tallink Grupp" gadu noslēdza ar kopējo likviditātes nodrošinājumu 147,1 miljona eiro apmērā salīdzinājumā ar 128,9 miljoniem eiro 2019.gadā. Daļa no centieniem nodrošināt likviditāti 2020.gadā ietvēra arī dividenžu sadales izslēgšanu. Tāpat valde ierosinās neizmaksāt dividendes arī 2021.gadā, teikts paziņojumā.

Ņemot vērā kompānijas darbības apjoma samazināšanu un steidzamo nepieciešamību sabalansēt ienākumus un izdevumus, uzņēmums gada laikā bija spiests īstenot virkni ar personālu saistītus procesus, tostarp darbinieku atbrīvošanu, pagaidu darba laika noteikšanu un darba samaksas samazināšanu un kolektīvo atlaišanu. Dažādu procesu rezultātā darbinieku skaits uzņēmuma darbības tirgos gada laikā samazinājās no 7240 2019.gada beigās līdz 4237 darbiniekiem 2020.gada beigās, tostarp, aptuveni 400 cilvēku patlabab atrodas bērna kopšanas atvaļinājumos, vēsta "Tallink Grupp".

Komentējot 2020.gada rezultātus, "Tallink Grupp" valdes priekšsēdētājs Pāvo Negene sacīja, ka "pēdējo 12 mēnešu laikā katrs "Tallink Grupp" darbinieks ir pielicis milzīgas pūles, lai samazinātu izmaksas, rastu iespējas ieņēmumu plūsmas palielināšanai, atrastu alternatīvas apturētai uzņēmuma pamatdarbībai, nodrošinātu likviditāti un izveidotu papildu drošības buferus, lai uzņēmums paliktu pietiekami spēcīgs un atsāktu pamatdarbību, tiklīdz vīrusa situācija uzlabojas. Mēs esam samaksājuši augstu cenu par pašreizējo stāvokli, un šī cena ir mērojama ar mūsu uzticīgā un lojālā darbaspēka zaudēšanu vairāk kā vienas trešdaļas apmērā. Mēs joprojām ceram, ka kādā brīdī varēsim atgriezt vismaz daļu no atbrīvotajiem darbiniekiem un iesaistīt tos turpmākajās aktivitātēs."

"Esam pateicīgi katram pasažierim, kurš ceļoja kopā ar mums 2020.gadā, ikvienam no mūsu 4050 piegādātājiem un partneriem par sadarbību un par risinājumu meklēšanu šajos bezprecedenta laikos. Pateicamies mūsu darbības tirgu valdībām un uzticamajiem partneriem finanšu jomā, nozares investoriem, klientiem un darbiniekiem par viņu nelokāmo ticību mums un mūsu uzņēmuma nākotnei," teicis Negene.

"Pateicoties saņemtajam atbalstam, mūsu komandas milzīgie centieni attīstīt vismaz tās uzņēmējdarbības jomas, kurās mums bija iespēja strādāt 2020.gadā, piemēram, e-komercija, jaunie pagaidu maršruti un īpašie kruīzi, ir sniegusi vismaz nelielu iespēju saglabāt biznesu, un nākotnē to arī atsākt. Krīze ir ļāvusi "Tallink" palielināt izmaksu efektivitāti, kas, cerams, palīdzēs mums ātrāk atgūties," uzsvēris "Tallink Grupp" vadītājs.

"Gaidot, kamēr Covid-19 viesuļvētra rimsies un robežas atkal atvērsies brīvai ceļošanai, mēs turpinām attīstīt tās uzņēmējdarbības jomas, kuras, mūsuprāt, nākotnē dos stratēģiskas priekšrocības un ļaus sadalīt riskus, kā arī sagatavoties pasažieru un kravu pārvadājumu pakalpojumu sniegšanai, vienlaikus pievēršot lielāku uzmanību drošībai un ilgtspējībai, lai pēc gada ilgās šķiršanās vienotu cilvēkus laimīgai un drošai ceļošanai Baltijas jūrā," piebildis Negene.

Satiksmi starp Rīgu un Stokholmu "Tallink Grupp" sāka 2006.gadā. Pandēmijas dēļ martā pārtrauktos regulārus reisus starp Latvijas un Zviedrijas galvaspilsētām prāmju operators vēl nav atsācis, tiek veikti tikai speciālie reisi.

Uzņēmuma akcijas kotē Tallinas fondu biržas oficiālajā sarakstā. Lielākais akcionārs ir Igaunijas investīciju kompānija "Infortar", kam pieder 39% "Tallink Grupp" akciju.