ЛатвияLETA17 апр.

Latvijā pagājušajā gadā uzlabojusies mobilā interneta pakalpojumu kvalitāte

Latvijā pagājušajā gadā uzlabojusies mobilā interneta pakalpojumu kvalitāte norādīja Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā (SPRK).

Tostarp visu operatoru mobilajos tīklos vidējais lejupielādes ātrums pērn sasniedza augstāku rādītāju - 38,16 megabiti sekundē salīdzinājumā ar 2019.gadu, kad tas bija 36,36 megabiti sekundē. Atbilstoši citu valstu regulatoru publicētajai informācijai Eiropas valstīs vidējais lejupielādes ātrums svārstās no 19,7 megabitiem sekundē līdz 69,1 megabitiem sekundē.

Tāpat pērn lejupielādes ātrums 30 megabiti sekundē līdz 100 megabiti sekundē ir bijis nodrošināts plašākā teritorijā salīdzinājumā ar 2019.gadu. SPRK ieskatā, atbilstošs lejupielādes ātrums pakalpojumu lietošanai internetā ir vismaz seši megabiti sekundē. 2020.gadā vidējais lejupielādes ātrums, kas ir zemāks par sešiem megabitiem sekundē novērots 2-5% mērījumu vietu.

Pagājušajā gadā visos mobilo sakaru operatora tīklos 4G tīkls bija pieejams 97% vietu, kur veikti SPRK mērījumi. Tikai retos gadījumos interneta pakalpojums nebija pieejams nestabila vai neesoša pārklājuma dēļ. Šādu vietu skaits bija mazāk nekā 1% no visiem 2020.gadā veiktajiem mērījumiem.

Vienlaikus SPRK pauda, ka lejupielādes ātruma kritums pērn novērots tikai īslaicīgi uz brīdi, kad valstī pirmo reizi tika izsludināta ārkārtējā situācija. Atsevišķu mobilo operatoru tīklos vidējais interneta ātrums pagājušā gada martā samazinājās ap 30%, salīdzinot ar janvāri, bet aprīlī situācija normalizējās. Vietās ar īpaši augstu lietotāju skaitu, kas vienlaicīgi izmanto internetu, pieslēguma ātrums var būtiski samazināties.

Regulatorā skaidroja, ka, lai atvērtu apjomīga satura mājaslapu bez traucējumiem, pieļaujamā laika aizture no brīža, kad lietotājs veic darbību mājaslapā līdz atbildes saņemšanai, ir 50 līdz 400 milisekundes. Jo mazāka laika aizture, jo ātrāk bez gaidīšanas var atvērt izvēlēto mājaslapu. Tādiem reāllaika pakalpojumiem, kā tiešsaistes spēlēm, ir svarīgi saņemt informāciju tūlītēji - ar pēc iespējas mazāku laika aizturi. Pērn mobilo sakaru operatoru tīklā aizture vidēji bijusi 15 līdz 23 milisekundes ilga, kas ir būtiski mazāk par maksimālām pieļaujamām vērtībām.

Ja mobilā tīkla pārklājums dzīvesvietā ir nestabils, SPRK aicināja vērsties pie sava operatora, kurš var rast dažādus risinājumus, piemēram, piedāvāt uzstādīt signāla pastiprinātāju. Tāpat ir iespējams izvērtēt iespēju izmantot cita operatora pakalpojumus, kurš konkrētā vietā spēj nodrošināt stabilāku interneta pakalpojumu. Ja interneta kvalitāte neatbilst līgumā noteiktajam, lietotājam ir tiesības lauzt līgumu bezmaksas un saņemt kompensāciju.

Kopumā pērn SPRK veica vairāk nekā 421 000 izlases veida mērījumu, kas atspoguļo mērījumu dinamiku 24 stundu garumā vienā konkrētā vietā, kā arī 16 000 mērījumu, kas veikti noteiktā vietā un laikā.

SPRK realizē sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu enerģētikas, elektronisko sakaru, pasta, sadzīves atkritumu apsaimniekošanas un ūdenssaimniecības nozarēs.