ЛатвияLETA20 мар.

Kravu apmērs pērn pārvadātājiem samazinājās par 20-30%

Kravu apmērs pārvadātājiem pagājušajā gadā samazinājās par 20-30%, salīdzinot ar 2019.gadu, intervijā pavēstīja asociācijas "Latvijas auto" valdes priekšsēdētājs Aleksandrs Pociluiko.

Viņš skaidroja, ka kravu apmērs sarucis saistībā ar Covid-19 pandēmijas ietekmi, piemēram, līdz ar rūpnīcu slēgšanu un ražošanas apmēru kritumu, turklāt Covid-19 pandēmijas dēļ augušas arī pārvadātāju izmaksas, iegādājoties maskas, dezinfekcijas līdzekļus.

Vaicāts par pandēmijas ietekmi uz pārvadātājiem kopumā, Pociluiko minēja, ka viennozīmīgas atbildes uz šo jautājumu nav, jo katrs uzņēmums ir specializējies savā nišā. "Piemēram, ir pārvadātāji, kas pārvadā kravas noteiktā temperatūras režīmā, pārtiku, medikamentus, būvmateriālus. Tiem šajā laikā sokas labāk, tiem pārvadājumu apjoms ir pieaudzis. Savukārt tiem pārvadātājiem, kas nodrošināja pārvadājumus starp rūpnīcām, darba apmērs ir samazinājies," teica "Latvijas auto" pārstāvis.

Arī uzņēmumiem, kas pārvadāja automašīnas, apgrozījums ir samazinājies - pieprasījums ir samazinājies, rūpnīcas vai nu pārtraukušas darbu, vai strādā ar 30% jaudu. Neskatoties uz rūpnīcu jaudu samazinājumu, pārvadājumu skaits ir saglabājies līdzšinējais, un tas nozīmē, ka 70% pārvadātāju vairs nav darba vai ka tie strādā ar ļoti mazu slodzi, klāstīja Pociluiko.

"Kravu pārvadātājiem kopējā situācija patlaban nav pati labākā, tā nav stabila. Situāciju ir pasliktinājusi ne tikai Covid-19 pandēmija, bet arī izmaiņas ārpolitiskajā situācijā. Kad Krievijai tika piemērotas smagas sankcijas, Latvijas pārvadātāji sāka attīstīt sadarbību ar Baltkrieviju, palielinājām apmērus uz šo valsti, noslēdzām kontraktus, taču pēc prezidenta vēlēšanām Baltkrievijā situācija ļoti saasinājās. Arī uz šo valsti apmēri kļuva krietni mazāki," sacīja Pociluiko.

"Latvijas auto" valdes priekšsēdētājs pauda, ka uz Baltkrieviju pārvadāto kravu kritums ir apmēram 30-40%, savukārt uz Krieviju kravu apmērs samazinās kopš 2014.gada.

Pociluiko uzsvēra, ka kravu samazinājums ar Krieviju vērojams arī ostās, dzelzceļā, aviopārvadājumos, un kravu pārvadātāji ar automašīnām ir tikai viens posms.

Tāpat Pociluiko norādīja, ka krīzes laikā kravu pārvadātāji var pretendēt uz tieši tādu pašu atbalstu kā citu nozaru uzņēmumi, vienīgi transporta kustība nevienā brīdī nav tikusi apturēta ar likumdošanu. "Daži pārvadātāji pat saka, ka būtu labāk, ja robežas tiktu slēgtas, tad nozare varētu pretendēt uz, piemēram, dīkstāves pabalstiem. Zinu uzņēmumus, kas pretendē uz atbalstu saistībā ar vairāk nekā 30% apgrozījuma samazinājumu, taču līdz šim nekāds pabalsts nav saņemts," skaidroja "Latvijas auto" valdes priekšsēdētājs.