Starptautiskā konkursā "Rail Baltica" stacijas, estakādes un dzelzceļa būvdarbu veikšanai starptautiskajā lidostā "Rīga" noteikts uzvarētājs - personu apvienība "B.S.L. Infra" informēja "Rail Baltica" projekta ieviesēju Latvijā SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".
Apvienību veido Austrijas uzņēmums "Swietelsky AG" un Latvijas būvniecības uzņēmumi ceļu būves firma SIA "Binders" un AS "LNK Industries". Apvienības finanšu piedāvājums ir 236 miljoni eiro.
"Eiropas dzelzceļa līniju" valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris norādīja, ka šis "Rail Baltica" posms ir apjomīgs un sarežģīts - stacijai un dzelzceļam, kas ienāks lidostā pa estakādi, pilnībā jāiekļaujas lidostas infrastruktūrā, respektējot arī citus blakus plānotos vērienīgos projektus.
"Konkursa rezultātā ir izdevies iegūt starptautiskas un vietējas kompetences savienojumu kopā ar atbilstošu finanšu piedāvājumu. Ir gandarījums, ka, lai arī iepriekš tika lēsts, ka kopējā iepirkuma summa varētu būt 250 miljonu - 280 miljonu eiro robežās, konkursa uzvarētāja finanšu piedāvājums ir 236 miljoni eiro. Darbu izpildes laiks paredzēts pieci gadi. Austrijas uzņēmumam "Swietelsky AG" ir gandrīz 100 gadu pieredze dzelzceļa infrastruktūras būvniecībā," informēja Vingris.
Konkursā par iespēju slēgt līgumu konkurēja astoņi kandidāti. Tas ļāva "Eiropas dzelzceļa līnijām" kā pasūtītājiem izvēlēties kvalitātes un izmaksu attiecības labāko piedāvājumu.
Vingris norādīja, ka kopumā "Rail Baltica" projekts Latvijā ir būtiski progresējis - sākusies "Rail Baltica" būvniecības fāze. 2021.gadā Latvijā notiks jau divu lielu "Rail Baltica" trases posmu būvdarbi - lidostā "Rīga", un Rīgas Centrālajā stacijā, kur darbi tika sākti novembra beigās. Visā Latvijas teritorijā norit "Rail Baltica" pamata trases projektēšanas darbi.
"Eiropas dzelzceļa līnijas" 2019.novembrī izsludināja starptautisku konkursu divās kārtās, lai atrastu būvniekus "Rail Baltica" stacijas ēkas starptautiskajā lidostā "Rīga", estakāžu, piebraucamo ceļu, uzbēruma, sešu kilometru sliežu ceļa posma un pārvada pār Kārļa Ulmaņa gatvi būvēšanai.
Objekts ir ļoti komplicēts, piemēram, lai aizņemtu mazāk vietas, "Rail Baltica" dzelzceļš un stacija lidostā "Rīga" tiks izvietota uz dzelzceļa estakādes, kuras augstums būs apmēram 10 metri. Šāda būve Latvijā tiks veidota pirmo reizi.
Tāpēc potenciālajiem būvniekiem tika izvirzītas augstas kvalifikācijas prasības - pieredze publisko ēku, dzelzceļa sliežu ceļa, kā arī jaunu autoceļu būvdarbos. Lai kvalificētos konkursa nosacījumiem, pretendenti veidoja starptautiskas apvienības, apvienojot Latvijas un ārvalstu būvniecības speciālistu labāko kompetenci, un uz pirmo konkursa kārtu tika saņemti 11 kandidātu pieteikumi no Latvijas, Vācijas, Itālijas, Spānijas, Polijas, Francijas, Turcijas un Austrijas uzņēmumiem.
Konkurss noritēja Covid-19 pandēmijas ietekmētā laikā, "Eiropas dzelzceļa līnijas" šai laikā bija radis iespējas kandidātiem iepazīt projektu un apmeklēt objektu. Piemēram, respektējot valstī izsludināto ārkārtējo stāvokli, pretendenti ar šo trases posmu nevarēja iepazīties klātienē. Tika rasts tehnoloģisks risinājums, un kandidāti ar objekta teritoriju varēja iepazīties, izmantojot ar dronu filmētu materiālu.
Tika organizēta arī attālināta sanāksme kandidātiem, un, atceļot vīrusa radītās ārkārtas situācijas nosacījumus, deviņu apvienību pārstāvji arī klātienē apsekoja projekta būvdarbu vietu. Savukārt, apzinoties projekta apjomīgumu un sarežģītību, un atsaucoties uz konkursantu ierosinājumam, tehniskā un finanšu piedāvājuma iesniegšanas termiņš tika pagarināts līdz 15.septembrim.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.
Kā liecina "Firmas.lv" informācija, 1993.gadā dibinātā "Binders" pērn strādāja ar 107,62 miljonu eiro apgrozījumu un 6,41 miljonu eiro peļņu. Uzņēmuma patiesie labuma guvēji ir Alvis Tanbergs un Normunds Luste.
2005.gadā reģistrētā "LNK Industries" pērn strādāja ar 89,73 miljonu eiro apgrozījumu un 6,98 miljonu eiro peļņu. Uzņēmuma patiesais labuma guvējs ir Vadims Milovs.