COVID-19LETA23 апр.

93% Latvijas iedzīvotāju apgalvo, ka ievēro masku valkāšanu un distancēšanos

Latvijas iedzīvotāju apgalvo, ka ievēro masku valkāšanu un distancēšanos tirdzniecības vietās, secināts pēc Ekonomikas ministrijas (EM) pasūtījuma veiktā pētījumu kompānijas "SKDS" aptaujā.

EM informēja, ka divas nedēļas pēc mazo tirdzniecības vietu atvēršanas pircēju interese arvien saglabājas augsta - veidojas rindas pie apģērbu un apavu, sporta preču veikaliem jeb pēc tām precēm, kuras pēdējo piecu mēnešu laikā varēja iegādāties tikai attālināti.

Vienlaikus ministrijā atzina, ka tās un "SKDS" veiktais pētījums "Drošs paliek drošs" kampaņas ietvaros parāda, ka pircēji kopumā izturas atbildīgi pret saviem pienākumiem drošas tirdzniecības procesā - īpaši rūpīgi tiek ievērota masku valkāšana un distancēšanās prasības, ko vienmēr ievērojot vairāk nekā 93% aptaujāto.

"Pircēji ne vien izpilda drošas iepirkšanās norādes, bet arī izprot īpašu prasību nopieciešamību tirdzniecības vietās, kas samazina risku šajā vidē inficēties ar Covid-19 un citiem vīrusiem," piebilda ministrijā.

Savukārt ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs (PCL; KPV LV) norādīja, ka pircēju atbildīgā rīcība un izpratne, kā arī pašu tirgotāju organizētā un godprātīgā attieksme pret drošas tirdzniecības noteikumiem dod cerību, ka klātienes tirdzniecība arī turpmāk noritēs raiti un būtiski neietekmēs Covid-19 saslimstības rādītājus, potenciāli ļaujot visdrīzākajā laikā noņemt ierobežojumus visai tirdzniecības nozarei.

"Tikai mūsu visu rīcība jeb drošas iepirkšanās prasību konstanta ievērošana noteiks to, cik ātri mēs varēsim paplašināt tirdzniecības iespējas," uzsvēra ministrs.

EM informēja, ka aptaujā tika arī noskaidrots, ka vien 44% respondentu norādīja, ka uz veikalu dodas vienatnē, un 35% aptaujāto vienmēr veido iepirkumu sarakstus, lai pēc iespējas samazinātu uzturēšanās laiku tirdzniecības vietā. Kopumā, iepērkoties klātienē, pircēji sliecas piekrist, ka ievēro "Drošs paliek drošs" principus - sejas masku nēsāšanu, distances ievērošanu, iepirkšanos ilgākam laika posmam, došanos uz veikalu vienatnē, iepirkumu saraksta veidošanu.

"Pircēji ne vien izpilda drošas iepirkšanās norādes, bet arī paši atzīst un izprot, ka ir noteiktas konkrētas prasības tirdzniecības vietām, kas samazina risku šajā vidē inficēties ar Covid-19 un citiem vīrusiem. Pircēji piekrīt, lai klātienes iepirkšanās būtu droša, par obligātiem uzskatāmi šādi faktori - sejas maskas nēsāšana tirdzniecības vietās (77%); iepirkšanās ratiņu, grozu un citu virsmu dezinficēšana (71%); telpu vēdināšana/ventilēšana (70%); divu metru distances ievērošana (66%); iespēja veikalā dezinficēt rokas (59%); veikala apmeklētāju skaita ierobežošana (59%) un iepirkšanās ilgākam laikam (51%)," par aptaujas rezultātiem stāstīja EM.

Tāpat aptaujā secināts, ka, atgriežoties pie iepirkšanās klātienē, pircēji apzinās risku un savu atbildību iepirkšanās procesā. Vairāk nekā puse jeb 58% no aptaujātajiem Latvijas iedzīvotājiem kopumā piekrīt apgalvojumam, ka tirdzniecības vietās ir iespējams inficēties ar Covid-19 vīrusu, savukārt nedaudz vairāk nekā trešdaļa jeb 35% respondentu sliecas nepiekrist šim apgalvojumam.

Aptaujas rezultāti arī rāda, ka tikai 26% izmanto iespēju iepirkties internetā vienmēr vai gandrīz vienmēr, kad tas ir iespējams. Iepirkšanos internetā neatzīst vai neizmanto 43% Latvijas iedzīvotāju neatkarīgi no dzīvesvietas.

"Atturīgo attieksmi pret regulāru iepirkšanos internetā kā pamata iepirkšanās veidu tikai nedaudz iespaido mājsaimniecības ienākumu līmenis, kā arī jāatzīmē, ka, pieaugot vecuma grupai, samazinās prasmes, iespējas un vēlme iepirkties internetā. Cilvēki nesteidzas pirkumus veikt internetā, priekšroku dodot pirkumu iegādei klātienē. Tajā pašā laikā jāatzīmē, ka tie cilvēki, kuri izvēlas pirkumus iegādāties internetā, norāda, ka apzinīgi ievēro drošas iepirkšanās prasības, iepērkoties klātienē," skaidroja EM.

Šā gada martā EM informatīvās kampaņas "Drošs paliek drošs" ietvaros kopā ar pētījumu centru "SKDS" veica pētījumu "Tirdzniecības ierobežojumi un to ievērošana", kā ietvaros tika aptaujāti 1005 aktīvie interneta lietotāji jeb respondenti visā Latvijā vecuma grupā no 18 līdz 75 gadiem.

Informatīvās kampaņas "Drošs paliek drošs" mērķis ir informēt gan pircējus, gan tirgotājus par drošas iepirkšanās un tirdzniecības nosacījumiem un to nozīmi Covid-19 vīrusa izplatības mazināšanā, kā arī skaidrot pakāpeniskas drošas tirdzniecības modeļa ieviešanas epidemioloģiskos apsvērumus.

Aktuālākā informācija par tirdzniecības ierobežojumiem iedzīvotājiem, kā arī papildu informatīvie materiāli tirgotājiem ir pieejami mājaslapā "www.drosspaliekdross.lv".