Eiropas Digitālās nedēļas laikā UNESCO Latvijas Nacionālā komisija (LNK) aicina jauniešus izaicināt faktus un pilnveidot avotu kritikas prasmes, kā arī izmantot šo prasmju pilnveidei sagatavoto mācību materiālu vidusskolēniem "Fake ? Fact".
Kā informēja UNESCO LNK pārstāve Kitija Balcare, laikmetā, kad informācijas izplatības temps turpina pieaugt un sociālie mediji kļuvuši par galveno informācijas ieguves vietu jauniešiem, ir jābūt gatavam atšķirt uzticamu no neuzticamas informācijas.
Pēc Balcares paustā, lai stātos pretī nepatiesai informācijai, "faktus" ir nepieciešams izaicināt - pārbaudot to patiesumu, aktualitāti, neatkarību un objektivitāti. Šo prasmju attīstīšanai ir izveidots mācību materiāls vidusskolēniem "Fake ? Fact".
Mācību materiālā tiek aplūkoti dažādi vēstījumu veidošanas paņēmieni un kā tajos atpazīt manipulāciju, kas radīta, lai slēptu nepatiesu un maldinošu informāciju. Tas māca informācijas avota un propagandas kritisku izvērtēšanu un iepazīstina ar paņēmieniem, kas palīdz identificēt informācijas avotu.
Materiālā iekļauta rokasgrāmata skolotājiem ar trīs nodarbību plānu. Pirmajā nodarbībā uzmanība tiek pievērsta vispārīgiem avotu kritikas jautājumiem. Otrajā nodarbībā tuvāk tiek aplūkota propagandas saistība ar avotu kritiku. Savukārt trešā nodarbība ir veltīta skolēnu propagandas filmas izveidošanai.
Balcare akcentēja, ka nodarbības jauniešiem palīdz prasmīgāk atpazīt propagandu. Iepazīstot pārliecināšanas mākslu un paņēmienus, kas tiek izmantoti propagandas radīšanā, jauniešu uzdevums ir sagatavot savu propagandas video.
Rīkkopu skolotājiem "Fake ? Fact" izstrādājis Zviedru institūts un to veido mācību materiāls skolotājiem un ceļojošā izstāde "Fake ?Fact Info Lab". Tās mērķis ir jauniešu avotu kritikas prasmju uzlabošana dažādu informācijas kanālu izmantošanā. Rīkkopas īstenošanu Latvijā atbalsta Zviedrijas vēstniecība Rīgā, UNESCO LNK, LU Sociālo zinātņu fakultāte un Latvijas Nacionālā bibliotēka.