ЛатвияLETA3 февр.

PTAC brīdina patērētājus par negodīgiem uztura bagātinātāju izplatītājiem

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir saņēmis sūdzības par komersantu "Helvetia Direct Marketing" un "Natural Pharmaceuticals" īstenoto praksi - zvanot un piedāvājot preces, kā arī sūtot tiešā pasta un e-pasta vēstules, it kā par brīvu vai uz izdevīgiem noteikumiem piedāvājot piegādāt uztura bagātinātājus, tāpēc PTAC patērētājus aicina uzmanīties.

Kā informēja PTAC, daudzos gadījumos patērētāji neapzinās, ka, piekrītot saņemt kādu preci bez maksas, patiesībā tiek noslēgts ilgtermiņa līgums ar regulārām preču piegādēm un samaksas pieprasījumu par atsūtītajām precēm. Piemēram, pēdējā laikā aktivizējusies kompānija "Natural Pharmaceuticals", kas izsūta pasta un e-pasta vēstules, kurās sludina valsts mēroga dažādu vitamīnu apgādes bezmaksas kampaņas, tādējādi radot iespaidu, ka tā ir valsts institūciju organizēta kampaņa.

PTAC par uzņēmumu "Helvetia Direct Marketing" un "Natural Pharmaceuticals" rīcību ir ierosinājis administratīvās lietas un veic uzraudzības pasākumus, tostarp sadarbībā ar Polijas uzraudzības iestādi, jo "Natural Pharmaceuticals" ir Polijā reģistrēts uzņēmums.

Kā uzsver centrs, "pirmšķietami aizdomīgas un potenciāli patērētājiem kaitējošas" ir vairākas "Natural Pharmaceuticals" komercprakses pazīmes, piemēram, apgalvojumi par to, ka tā ir valsts mēroga akcija, kas var radīt iespaidu, ka D vitamīna produkta nodrošināšanas kampaņu atbalsta valsts vai tā tiek organizēta valstisku pasākumu ietvaros, tādējādi patērētajos radot papildu nepamatotu uzticēšanos.

PTAC uzņēmuma paziņojumos saskata arī maldinājumu par "bezmaksas" D vitamīna piegādi. "Ja kaut kas tiek piedāvāts bez maksas, tas nozīmē, ka nedrīkst pieprasīt jebkādu maksu, tajā skaitā arī piegādes izmaksas," uzsver PTAC un atzīmē, ka šajā gadījumā patērētājiem tiek pieprasīti 2,49 eiro par pasta sūtījumiem. Savukārt izmantotās norādes par bezmaksas piegādi vienam gadam patērētāji uztver vai var uztvert kā apsolījumu D vitamīnu piegādāt bez maksas viena gada garumā, bez jebkādu maksājumu pieprasīšanas no patērētāja. Ja tas tā nav, tad attiecīgās norādes uz bezmaksas piegādi tiek izmantotas negodīgi un maldinoši, norāda centrs.

Kā atzīmē PTAC, spriežot pēc patērētāju paustās informācijas, patērētājs, telefoniski, pa pastu vai citu komunikāciju līdzekli, piekrītot uztura bagātinātāju piegādei, noslēdz ilgtermiņa distances līgumu, uzņemoties saistības ilgākā laika posmā, kas nozīmē, ka regulāri tiek sūtīta šī pasūtītā prece un rēķini par to. Līdz šim saņemtā informācija liecinot, ka patērētāji saņem diezgan lielus rēķinus, pat līdz 100 eiro, skaitot visas piegādes kopā.

Centrs norāda, ka tīmekļvietnē "vitaminsdbezmaksas.lv" pasūtījuma ietvaros tiek prasīts piekrist pasūtījuma noteikumiem, bet ar tiem nav iespējams iepazīties - vismaz tie nav pieejami viegli ieraugāmā un pieejamā veidā. Veicot pasūtījumu, patērētājam netiek skaidri sniegta informācija, kā tiks veikta piegāde, cik daudz D vitamīna tiks piegādāts, cik bieži u.tml., kā arī nav nekādas informācijas par līguma noteikumiem, lai arī šādai informācijai ir jābūt pieejamai pirms patērētājs vēl ir uzsācis pasūtīšanas darbības.

Savukārt "Helvetia Direct Marketing" darbība, PTAC vērtējumā, ir vērsta uz to, ka tiek veikti zvani patērētājiem (telefona numuru ģenerē dators) un piedāvāts saņemt pasta sūtījumā "bezmaksas" vitamīnus, vienlaikus patērētājam sedzot pasta izdevumus 4,99 eiro apmērā. Turklāt tiek informēts, ka, piekrītot bezmaksas produktu saņemšanai, turpmāk regulāri tiks piegādāti maksas sūtījumi un, ja patērētājs nevēlēsies saņemt šos maksas sūtījumus, viņam ir jāinformē komersants un jāatsakās no šī abonēšanas līguma, pretējā gadījumā produkts tiks sūtīts katru mēnesi un pieprasīta maksa.

Distances līguma noteikumi un atteikuma veidlapa netiek izsniegti atbilstoši prasībām, tas ir, uz pastāvīgā informācijas nesēja, uzsver PTAC. Nereti patērētāji šādiem preču pasūtījumiem tiek piesaistīti, piedāvājot piedalīties aptaujās. PTAC ir saņēmis patērētāju sūdzības par nepasūtītu preču piegādi un maksājumu pieprasīšanu.

Veicot uzraudzības pasākumus, PTAC ir aicinājis "Helvetia Direct Marketing" nodrošināt tādu komercpraksi, kuras ietvaros komersants respektē patērētāja izteikto gribu un neuzspiež preces, kuras patērētājam nav vajadzīgas, kā arī nodrošina distances līguma noteikumus un atteikuma tiesību veidlapu uz pastāvīgā informācijas nesēja ne vēlāk kā preces piegādes brīdī.

Patērētājus, saskaroties ar iepriekš minēto uzņēmumu vai līdzīga veida piedāvājumiem, PTAC mudina uzmanīgi izvērtēt telemārketingā vai citādi piedāvāto preču vai pakalpojumu nepieciešamību un iegādi, ņemt vērā, ka, telefoniski piekrītot saņemt preces par konkrētu cenu, tiek noslēgts distances līgums, kas nozīmē saistības arī patērētājam, nepiekrist piedāvājumam, ja nav skaidras visas izmaksas un/vai līguma noteikumi.

Ja patērētājs ir piekritis šādam līgumam un to noslēdzis, bet nevēlas saņemt preces, 14 dienu laikā var atteikties no precēm un izbeigt līgumu atbilstoši uzņēmuma sniegtajam atteikuma veidam, bet, ja prece nav pasūtīta, patērētājam nav pienākums to pieņemt un apmaksāt, uzsver PTAC.