Katrs ceturtais sociālo tīklu lietotājs gatavs iegādāties brīnumlīdzekļus, ko popularizē sociālajos tīklos informēja Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC).
Lai noskaidrotu, cik ļoti sociālo tīklu lietotāji uzticas citu ieteikumiem un tos izvērtē, PTAC veica patērētāju aptauju un sarīkoja eksperimentu ar viltotiem "Facebook" un "Instagram" ierakstiem, kuros reklamēja dažādus neeksistējošus līdzekļus. Rezultāti parādīja, ka vairāk nekā 2000 cilvēku devās uz viltus interneta veikalu un katrs ceturtais mēģināja veikt pirkumu.
Eksperimenta laikā sociālajos tīklos tika publicēta viltus reklāma - izveidoti 10 neīstu influenceru maldinoši ieraksti. Dažādi cilvēki ieteica un slavēja produktus, kas solīja uzlabot redzi, padarīt skaistus un veselus matus, ātru un efektīvu zobu balināšanu mājas apstākļos. Ierakstiem nebija norādes par apmaksātu reklāmu un apakšā tika norādīta saite uz neīstu e-veikalu, kur produktu var iegādāties. Uzskatāmi mulsinoši tika lietotas mirkļbirkas, kas nenorādīja, vai ieraksts ir reklāma vai influencera viedoklis.
Pēc nedēļu ilga eksperimenta noskaidrojās, ka ieraksti raisījuši ievērojamu interesi - viltus interneta veikals tika apmeklēts 2172 reizes un 579 lietotāji centās nopirkt vai noskaidrot papildu informāciju par kādu no 10 produktiem.
"Eksperimenta rezultāti ir ļoti nopietna viela pārdomām - cik viegli sociālo tīklu lietotāji uzķeras uz tādiem brīnumlīdzekļiem kā melleņu un burkānu ekstrakts redzes uzlabošanai vai aerosols, kas kaķim neļauj sabojāt mēbeles. Patērētājiem nevajadzētu tik akli paļauties un nepārbaudītiem datiem un tukšiem solījumiem, savukārt influenceru nozares pārstāvjiem laiks sekot PTAC izstrādātajiem noteikumiem," eksperimentu komentēja komunikācijas aģentūras "A.W.Olsen & Partners" partnere un Latvijas Universitātes docente Olga Kazaka.
Līdz ar šo eksperimentu notika arī patērētāju aptauja, kurā piedalījās vairāk nekā 400 respondentu. Tās mērķis bija pārbaudīt, vai sociālo tīklu lietotāji uzticas influenceriem un kritiski izvērtē to, kas tiek publicēts. Lai gan 40% atbildēja, ka neuzticas ietekmētāju paustajai informācijai un 30% uzticas daļēji, 70% no visiem aptaujātajiem nepievērš uzmanību, cik patiess ir influenceru stāstītais.
Lielākā daļa aptaujas dalībnieku - 36% - atzīst, ka viņiem nav svarīgi, vai influenceris norāda, ka publicētais ieraksts ir apmaksāts vai par to saņemta dāvana. Gandrīz 13% to neuzskata par problēmu, savukārt gandrīz 26% pat nav zinājuši, ka sadarbība ar reklāmas devēju ir attiecīgi jānoformē.
"Aptaujas mērķis bija noskaidrot, vai patērētāji saprot un atšķir apmaksāto saturu no vienkārši privāta viedokļa, un diemžēl rezultāti skumdina. Ja 55% aptaujāto nezina vai tiem nav skaidrs, ko nozīmē tēmturis "#sadarbība", tad PTAC ir veicams nozīmīgs darbs sabiedrības izglītošanai - gan influenceru, gan patērētāju. Pēdējā gada laikā esam ierosinājuši 35 administratīvās lietas par nepatiesas vai neprecīzas informācijas sniegšanu, kas bieži vien ir influenceru nezināšana," skaidroja PTAC Patērētāju tiesību uzraudzības departamenta direktore Ieva Baldiņa.
Lai šīs problēmas risinātu, 3.decembrī atklāta kampaņa "Esi reāls!" - mājas lapā "www.esireals.lv" pieejami PTAC ieteikumi par pareizu mirkļbirku lietošanu, kam pievērst uzmanību un no kā izvairīties, kā arī skaidrojošs video.
Lai patērētājiem tiktu sniegta patiesa un skaidra informācija par publikāciju, par kuru influenceris saņēmis materiāla rakstura labumu (samaksu, dāvanu un tamlīdzīgu), balstoties uz spēkā esošo komercprakses regulējumu, PTAC ir sagatavojis šādus ieteikumus - erakstā jāiekļauj nepārprotama norāde par komerciālu sadarbību - tas var būt ieraksta tekstā vai pievienojot atbilstošus tēmturus, jālieto kāds no šādiem tēmturiem - "#apmaksats", "#apmaksatareklama", "#paidpartnership", "#reklama", "#sponsorets".
Tāpat ierakstā vai tēmturos skaidri jānorāda arī sadarbības, reklāmas apmaksātāja vai dāvanas sniedzēja nosaukums. Pamanot aizdomīgu ierakstu, sociālo tīklu lietotāji ir aicināti komentārā pievienot tēmturi "#EsiReals!".