Jaunu līzinga darījumu skaits pērn Latvijā samazinājās par trešdaļu salīdzinājumā ar 2019.gadu, norādīja "Luminor Bank" pārstāvji.
"Līzinga tirgus ir viens no rādītājiem, kas parāda vispārējo ekonomisko noskaņojumu, un pandēmijas izraisītā krīze nav bijis izņēmums. "Luminor" dati liecina, ka 2020.gadā jaunu līzinga darījumu skaits ir krities par trešdaļu, salīdzinot ar 2019.gadu, taču būtiski audzis lietotu auto darījumu īpatsvars attiecībā pret jaunu auto iegādi," pauda bankā.
"Luminor" pārstāvji norādīja, ka 2020.gadā, līdzīgi kā citus gadus, Latvijā lielāko daļu no līzingā noformēto darījumu kopsummas veidoja vieglās automašīnas un vieglais komerctransports, bet aptuveni 20% veidoja lauksaimniecības tehnika, piemēram, traktori un kombaini.
"Pieprasījums pēc līzinga pakalpojumiem atspoguļo arī iedzīvotāju ekonomisko noskaņojumu - līzingā noformēto darījumu skaits samazinājies par 28%, taču lielākais līzinga darījumu kritums novērojams uzņēmēju vidū, samazinoties par 31%. Pandēmijas laikā arī iedzīvotāji rūpīgāk izvērtējuši savas iespējas uzņemties papildu finansiālas saistības un nepieciešamību pēc jaunas automašīnas, tādējādi privātpersonu līzingā veikto darījumu skaits krities par 23%," minēja "Luminor līzings" vadītājs Raivo Bāle, piebilstot, ka arī 2021.gads sācies ar kritumu, janvārī darījumu skaitam samazinoties par 30%, bet februārī - par 15%.
Bankā norādīja, ka 2020.gadā jaunu elektroauto segmentā pieaugums bija astoņas reizes, tomēr darījumu skaits joprojām ir neliels arī Latvijas mērogam. Pērn iegādāti 323 elektoroauto, veidojot aptuveni 2% no jaunajiem darījumiem auto segmentā. "To skaits aug un tie ir arvien biežāk sastopami uz Latvijas ceļiem, pamatojoties gan uz zaļāku domāšanu un iedzīvotāju vēlmi izcelties, gan nepieciešamību pietuvoties Eiropas Savienības (ES) noteikto izmešu samazinājuma plānu," atzīmēja bankā.
Tāpat bankā piebilda, ka auto tirgotāji ir ļoti radoši pielāgojušies situācijai, kad iespējas parādīt klientiem automašīnu un veikt klātienes testa braucienus ir ierobežotas, nereti pat aizliegtas. Lai varētu turpināt pārdošanu, auto nozare ir ieviesusi tādus risinājumus kā, piemēram, virtuālās auto tūres, kurās automašīnas iespējams novērtēt un izmēģināt tiešsaistē vai ar videozvana palīdzību.
Bankā arī minēja, ka lielākais pieprasījuma kritums 2020.gadā bija celtniecības tehnikas tirgū, kur jauno darījumu skaits saruka par 47%. Galvenie iemesli šim samazinājumam bija celtniecības projektu pārcelšana, ko veicināja pandēmijas laika nenoteiktība un nedrošība par tālāku projektu attīstību.
"Lai gan lauksaimniecība ir viena no tām nozarēm, kas pandēmijas laikā atradusi veidus, kā turpināt attīstīties, lielākoties pateicoties lieliskai graudu ražai un labām cenām starptautiskajos tirgos, līzinga pieprasījumi pēc lauksaimniecības tehnikas kopumā ir kritušies, ko veicinājis samazinājums jaunu kombainu iegādē par 37%. Toties pandēmija neietekmēja traktortehnikas iegādi - tā saglabājusies 2019.gada līmenī," norādīja bankā.
Pēc bankā skaidrotā, papildu tehnikas iegādes samazinājumu līzingā galvenokārt radījuši divi iemesli - Lauku atbalsta dienesta (LAD) finansējuma pieejamība tikai rudenī, nevis pavasarī, kad noris aktīvākā jaunas tehnikas iegāde, un neziņa par pandēmijas tālāko ietekmi. "Arī šogad LAD finansējums, kas ļauj iegādāties tehniku ietaupot 30% no kopējām izmaksām, būs pieejams rudens periodā. Finansējuma perioda nobīde uz rudeni var potenciāli samazināt arī līzinga darījumu skaitu par 20%, salīdzinājumā ar 2020.gadu," prognozēja "Luminor" pārstāvji.
Tāpat bankā norādīja, ka, neskatoties uz auksto ziemu, kas veiksmīgi ļāvusi realizēt mežsaimniecības darbus, pērn nozares uzņēmēji bijuši krietni piesardzīgāki - veikto līzinga darījumu skaits jaunas lielās mežistrādes tehnikas iegādei samazinājies teju trīs reizes. "Taču, ņemot vērā intensīvo tehnikas izmantošanu šoziem, 2021.gada laikā prognozējams līzinga darījumu pieaugums, taču arī to var ietekmēt pandēmijas laika pieprasījums pēc kokmateriāliem un kopējā situācija kokmateriālu noieta tirgos," atzīmēja bankā.
Jau vēstīts, ka 2017.gada oktobrī Baltijas valstīs darbu sāka "Nordea Bank" un DNB apvienotā banka "Luminor Bank", savukārt 2019.gada janvāra sākumā tika pabeigta Baltijas valstīs strādājošo "Luminor Bank" pārrobežu apvienošana, bankai turpinot darbību ar centrālo biroju Igaunijā un filiālēm Latvijā un Lietuvā. Bankas stratēģiskais investors ir ASV investīciju kompānija "Blackstone".