Socālais tīkls "Facebook" šonedēļ paziņoja, ka vairs neļaus Austrālijā apskatīt ziņu rakstus vai dalīties ar tiem, ņemot vērā šajā valstī iecerēto jauno mediju likumu.
ASV tehnoloģiju milzis paziņoja, ka Austrālijas izdevējiem tagad ir "liegta dalīšanās ar saturu vai tā ievietošana", savukārt starptautisko mediju saturs vairs nav pieejams austrāliešiem, lai to apskatītu vai dalītos ar to.
"Facebook" lietotāji Austrālijā nevarēs apskatīt vai dalīties ar Austrālijas vai starptautisko ziņu saturu.
Jaunā mediju likuma projekts, kas decembrī tika iesniegts parlamentā, ir ar mērķi piespiest "Google" un "Facebook" maksāt Austrālijas mediju organizācijām par to ziņu satura rādīšanu, vai maksāt soda naudas miljoniem dolāru apmērā. Šis ir viens no pasaulē agresīvākajiem mēģinājumiem iegrožot abu ASV digitālo milžu varu.
Pēc šī likuma abiem ASV uzņēmumiem būs jāmaksā kompensācijas dažādiem Austrālijas medjiem plašā diapazonā - no Ruperta Mērdoka uzņēmuma "News Corp." līdz valsts raidsabiedrībām ABC un SBS.
Valdība ir nolēmusi neattiecināt šos noteikumus uz citām populārām interneta platformām, tostarp "YouTube" un "Instagram".
"Ierosinātais likums fundamentāli pārprot attiecības starp mūsu platformu un izdevējiem, kuri to izmanto, lai dalītos ar ziņu saturu," paziņoja "Facebook".
"Tas mūs ir nolicis skarbas izvēles priekšā: mēģināt ievērot likumu, kurš ignorē šo attiecību realitāti, vai izbeigt ziņu satura atļaušanu mūsu pakalpojumos Austrālijā. Ar smagu sirdi mēs izvēlamies otro."
"Facebook" arī uzsvēra, ka Austrālijas izdevēji gūst labumu no dalīšanās ar savām publikācijām.
"Vērtības apmaiņa starp "Facebook" un izdevējiem ir par labu izdevējiem," rakstīja "Facebook", pavēstot, ka tā plaforma radījusi 5,1 miljardu atsauču uz Austrālijas izdevējiem, un apgalvojot, ka šīs atsauces bija 407 miljonu Austrālijas dolāru (262 miljonu eiro) vērtībā.
"Facebook" pērn augustā pirmoreiz draudēja padarīt ziņas nepieejamas Austrālijas lietotājiem un janvārī atkārtoja šo ultimātu.
Uzņēmums arī bloķēja satīras lapas un dažas valdības iestāžu lapas, tostarp valsts veselības dienesta lapas, kurās tiek sniegta jaunākā informācija par Covid-19 pandēmiju, un Meteoroloģijas biroja lapu, kurā tiek sniegta informācija par dabas katastrofām. Tika bloķētas arī dažas policijas lapas.
Uzņēmums "Google" janvārī draudēja padarīt savu interneta meklētājprogrammu "Google Search" nepieejamu lietotājiem Austrālijā, ja valdība nemainīs ierosināto likumu, kura mērķis ir piespiest šo interneta milzi maksāt mediju organizācijām par to ziņu satura rādīšanu interneta meklējumos.
Starp "Google" pieprasītajiem likumprojekta labojumiem ir atteikšanās no ierosināta obligātas arbitrāžas procesa kompensāciju noteikšanai, kuru ASV valdība iepriekš raksturoja kā "fundamentāli nelīdzsvarotu".
Arī "Facebook" uzskata, ka likumprojekts pašreizējā formā ir "nelietojams" un liktu šai sociālo mediju platformai izbeigt Austrālijas ziņu publicēšanu.
Austrālija sākumā ierosināja brīvprātīgu rīcības kodeksu šāda likuma vietā, bet pastiprināja savu nostāju, kad bija izlēmusi, ka "nevienlīdzīga pozīcija" starp tradicionālajiem mediju uzņēmumiem un digitālajiem milžiem neļautu noslēgt godīgas vienošanās.
Austrālijas nostāja mainījās pēc šajā valstī veikta pētījuma, kurā konstatēts, ka no katriem 100 dolāriem, kas tiek iztērēti par interneta reklāmām, "Google" iegūst 53 dolārus, bet "Facebook" - 28 dolārus.