Gandrīz puse jeb 49% Latvijas iedzīvotāju ir gatavi ikdienā pieņemt videi draudzīgākus lēmumus, liecina pārtikas koncerna koncerna "Orkla" grupas pētījums.
"Orkla Latvija" pārstāvji skaidroja, ka, aktualizējoties ilgtspējas jautājumam pasaulē un Latvijā, 2020.gada oktobrī, otro gadu pēc kārtas, "Orkla" grupa veica pētījumu par dažādu ilgtspējas jautājumu aktualitāti Baltijas un Ziemeļvalstu iedzīvotāju vidū. Balstoties uz pētījuma rezultātiem, uzņēmums "Orkla Latvija" radījis "Orkla" ilgtspējīgas dzīves barometru, kas iezīmē Latvijas iedzīvotāju ilgtspējas paradumus, kā arī attieksmi pret dažādiem ilgtspējas jautājumiem.
"Orkla Latvija" komunikācijas direktore Lineta Mikša norādīja, ka kopumā pētījuma dati salīdzinājumā ar 2019.gadu nav radikāli mainījušies. Viņa stāstīja, ka 2020.gadā kopumā visu respondentu vidū pieauga satraukums par globālo sasilšanu un klimata pārmaiņām, vienlaikus pieauga arī bažas par mežu izciršanu un atkritumu apsaimniekošanu, īpaši Baltijas reģionā. Tāpat lielākā izaugsme bija vērojama to patērētāju vidū, kuri sevi uzskata par visēdājiem, mazāk to, kuri sevi identificē kā personas, kuras ievēro konkrētus uztura paradumus vai diētas.
"Gluži kā 2019.gadā, arī 2020.gadā starp dažādām demogrāfiskām grupām, kā arī starp dažādiem vecumiem un dzimumiem pastāvēja atšķirīgi uzskati. Jaunieši un sievietes vairāk domā par klimata jautājumiem, kā arī šajā grupā ir pozitīvāka attieksme pret ilgtspēju un videi draudzīgāki ieradumi," secināja Mikša.
Kompānijā norādīja, ka pētījumā respondentu viedokļi tika analizēti četrās sadaļās, tostarp attieksme pret ilgtspēju, ikdienas ilgtspējība, iepakojums un ikdienas uztura paradumi.
Sadaļā "Attieksme pret ilgtspēju" respondenti Latvijā kā svarīgākos vides jautājumus, kuriem būtu jāpievērš vislielākā uzmanība, norādīja - radītie atkritumi, to daudzums un pārstrāde, globālā sasilšana un mežu izciršana. Teju puse aptaujāto (49%) Latvijas iedzīvotāju apliecināja, ka ir gatavi ikdienā pieņemt videi draudzīgākus lēmumus.
"Kopējie pētījuma rezultāti liecina, ka cilvēki vēlas dzīvot videi draudzīgāk, bet ne vienmēr ir skaidrs, kādas darbības ir jāveic, vai arī ar ilgtspējīgiem lēmumiem ir saistītas papildu izmaksas, ikdienas paradumu maiņa un citi faktori," komentēja "Orkla Latvija" pārstāvji.
Sadaļā "Ikdienas ilgtspējība" respondentiem tika vaicāts, kādas personīgās darbības katrs ir gatavs veikt, lai samazinātu savu ietekmi uz klimatu ikdienā. Lielākā daļa (66%) Latvijas iedzīvotāju ir gatavi šķirot atkritumus, teju puse (48%) - samazināt ikdienas elektrības patēriņu, kā arī vairāk pārvietoties ar kājām vai velosipēdu, 40% labprāt iegādātos videi draudzīgākus produktus vai pakalpojumus, bet 28% - samazinātu kopējo patēriņu, piektā daļa iedzīvotāju ir gatavi vairāk pārvietoties ar sabiedrisko transportu vai braukt ar elektroautomašīnu, vienāds daudzums cilvēku (16%) varētu ēst mazāk gaļu un lidot retāk, bet tikai 10% būtu gatavi atteikties no automašīnas savā īpašumā. Vien 4% nav gatavi neko mainīt savā ikdienā.
Sadaļā "Iepakojums" tika analizēti Latvijas iedzīvotāju viedokļi par iepakojumu, tā pārstādi un tajā izmantotajiem materiāliem. Kopumā 31% cilvēku Latvijā ir ļoti, bet 55% diezgan noraizējušies par nepārstrādājamas plastmasas iepakojumiem, kas norāda, ka šis ir lokāli svarīgs jautājums. 67% piekrīt apgalvojumam, ka ir svarīgi, lai produktiem, kurus viņi iegādājas, būtu pārstrādājams iepakojums. Kopumā Latvijā lielākā daļa (73%) respondentu norāda, ka ir grūti noteikt, vai iepakojumu var pārstrādāt. Latvijā 53% labprāt iegādājas produktus iepakojumos, kuri izgatavoti no pārstrādātas plastmasas.
Sadaļā "Ikdienas uztura paradumi" tika noskaidrots, ka lielākā daļa (83%) Latvijas iedzīvotāju ir visēdāji, kas nozīmē, ka regulāri ēd dzīvnieku izcelsmes produktus, vien 12% ir dinamiskas diētas piekritēji (fleksitārieši) un gaļu vai zivis ēd laiku pa laikam, 3% ir veģetārieši - neēd gaļu, zivis, bet ēd citus dzīvnieku izcelsmes produktus, 1% nepatērē gaļu, bet ēd zivis, bet 1% pilnībā izslēdz no uztura dzīvnieku izcelsmes produktus (vegāni). Kopumā Latvijā teju puse (47%) iedzīvotāju ir izmēģinājuši veģetārus vai vegānus produktus, tomēr teju tik pat liela daļa (42%) vēl nē.
"Orkla" ilgtspējīgas dzīves barometra pētījumu pēc grupas pasūtījuma veica globāla tirgus pētījumu un konsultāciju kompānija "Ipsos". Kopumā 2020.gada oktobrī kvantitatīvajā tiešsaistes pētījumā piedalījās 7000 respondentu Latvijā, Lietuvā, Igaunijā, Dānijā, Zviedrijā, Norvēģijā un Somijā jeb 1000 respondentu katrā valstī.
Jau ziņots, ka "Orkla Latvija" koncerna pagrozījums 2019.gadā bija 85,21 miljons eiro, kas ir par 3,7% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt grupas peļņa samazinājās par 3,2% un bija 2,807 miljoni eiro, liecina "Firmas.lv" informācija. "Orkla Latvija" koncernā ietilpst SIA "Saldumu tirdzniecība" un SIA "Latfood Agro".
Latvijā "Orkla" pārstāv un attīsta "Laima", "Selga", "Staburadze", "Ādažu čipsi", "Pedro", "Spilva", "Gutta", "Everest", "Latplanta" un citus zīmolus. Uzņēmums iekļaujas Norvēģijas koncernā "Orkla".